« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 11


RSS
15-åring skjuten
6 oktober kl. 21:30

En av nyheterna som vi väcktes till imorse var att en 15-åring skjutits till döds och att en 16-åring i samma gäng skottskadats. Utav den information som finns i tidningarna verkar det som att ett gäng ligister under en längre tid trakasserat en 50-årig man och hans familj.

Det är en tragisk historia för alla inblandade, den 50-årige mannen som sköt är anhållen för mord, ett antal elever har mist en skolkamrat och givetvis för två föräldrar som misslyckats med att uppfostra sin son 

Återigen ett exempel på att Sverige inte klarar att skydda sina medborgare, tyvärr gick det riktigt illa denna gången. Familjen har gjort tre polisanmälningar för ofredande utan resultat. Men, som vanligt i Sverige så skall man tycka synd om personer som gör fel och så är det offret som blir den anklagade.

Skall väl inte göra hänvisningar till andra länder, men det finns ett stort land i väster där man har ganska stora rättigheter att skydda sig själv och sin egendom och när staten inte gör det så tycker jag inte det är direkt dåligt.

Det bästa hade såklart varit om samhället hade agerat, men det var länge sedan det fungerade här.

Det är väl så att de flesta gör ett och annat busstreck under sin ungdom, men är det okej för det? Är det okej att trakassera andra människor? Är det okej att samhället låter det pågå? När man är 15 år gammal vet man vad som är rätt och fel, men tar inte sina mopeder och åker ut till ett ensligt beläget hur mitt i natten.

Trakasserier ledde till dödsdrama, svd.se
I SVDs artikel kan man läsa följande: "- Det alla frågar sig är "varför", säger kyrkoherden Pamela Garpefors." Så svårt kan det väl ändå inte vara att förstå? Pappan i familjen ansåg att han och hans familj var så hotade att han var tvungen att använda ett hagelgevär för att skydda sig och sin familj.

15-åring ihjälskjuten i Rödeby, dn.se

Det finns säkert de som har invändninar mot att jag inte direkt tycker synd om ligister som råkar illa ut, givetvis är det alltid tragisk när unga människor dör, men om man tar sina mopeder och åker ut till ett ensligt beläget hus mitt i natten, står och gasar med mopederna klockan två på natten så har man inte ärliga avsikter.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant



Postat i: sverige  Permalink   Kommentarer [28]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/tredje_halmstad/entry/15_%C3%A5ring_skjuten
Kommentarer:

Håller delvis med. Vafan ska man störa folk med bus mitt i natten för? Nä, de där jävlarna får skylla sig själva. Och det hade ju tydligen pågått ett tag så till slut kan man tappa fattningen. Inte alla har en spärr som säger att man inte skjuter på folk. Synd att den som sköt inte hade den spärren. Och olyckligt för honom och hans släktingar, vänner och arbetskamrater. Hans liv är ju förstört, likaså som för de skjutnas släkt och vänner.

Skrivet av Lynyrd den 06 oktober, 2007 kl. 22:29 #

håller helt och hållet med. Om polisen fått 4 anmälnigar borde de så klart gjort något. Hde polisen ingripeit så hade detta inte hänt. Om inte polisen sätter gränser vem ska då göra det? I detta fallet blev det en 50 åring man, de lär iaf itne få besök av fler ligister... och till alla föräldrar SÄTT GRÄNSER!!

Skrivet av Hoink den 06 oktober, 2007 kl. 22:44 #

Tufft skrivet.Men du är också lite rakare. Jag har tänkt på att man tycker väldigt synd om den döde och den skadades föräldrar, men nämner inte med ett ord hur, den familj som finns hos den som sköts.Hur ska den sonen våga gå till skolan, träffa ungdomar, vuxna i samhället. Frun andra barn? Ja, jag tänker också på den desperata pappan. Synd att han inte sköt varningsskott bara. Den familjen behöver nog hjälp lika mycket som de andra. MEN jag tycker oerhört synd om föäldrarna som mist sitt barn också och dem som har en svårt skadad pojke.Ibland lyckas man inte som förälder hur mkt. man än försöker tyvärr. Vet inget om familjerna alls, så det är svårt att förstå eller döma. Men, oerhört tragiskt är det i alla fall. Samtidigt ligger en annan 16-åring och kämpar för sitt liv. Hur de som utförde det dådet mår är det ingen som vet - eller hur de tänker nu. vet inte om alkohol finns med i bilden.OM det är det, känner jag ilskan stiga upp i mig.

Skrivet av Margaretha den 06 oktober, 2007 kl. 22:47 #

Hoink -tänk om det är så att några kompisar i ett gäng får för sig att hämnas. Då kan det bli ännuvärre än de förra trakasserierna. Jag kan känna en rädsla för det.

Skrivet av Margaretha den 06 oktober, 2007 kl. 22:49 #

Håller med dig som skriver bloggen. Visst jävlades vi också med folk i förorterna lite när vi var små (8-12) men det sträckte sig till att kasta snöbollar på deras köksfönster. Vid 16-års ålder har (ska man iaf) ha vett att skilja mellan rätt och fel. Synd om grabbarnas misslyckade föräldrar men ännu större tragik för gubben som sköt. Han får nu tyärr med stor sannolikhet avtjäna ett långt fängelsestraff för att han försvarade sin familj. Vem vet vad satungarna hade hittat på nästa gång, molotovcocktail kanske? Nä, heder åt gubben som vågade sätta ner foten, fast det hade räckt om han hade skjutit av ryggraden på lagom höjd och satt grabbarna i rullstol. Då hade de nog fattat poängen av sitt handlande. Blir så trött på alla ungdomsgäng, det skylls alltid på samhället men folk glömmer att ALLA har ett val i slutändan. De här grabbarna valde fel och det får de skylla sig själva för!

Skrivet av Mattias den 06 oktober, 2007 kl. 22:50 #

@MArgaretha, Det är alltid svårt att veta hur hårt man skall skriva, speciellt i en tragisk situation som denna, det är faktiskt inte helt enkelt. Hur som helst så finns det bara förlorare. Det känns nog inget roligt för pojken i familjen, inför skolan. @Mattias, Ja, varför nämns det så sällan att alla har ett val? Det finns ingen att skylla på när man har gjort bort sig

Skrivet av jonas den 06 oktober, 2007 kl. 22:59 #

Trevliga kommentarer.....Alla har inte ett val, varken föräldrar eller barn/ungdommar. vad vet ni som inte jag vet, om tragedin? Allt har fler nivåer. Skrika efter en polisstat, tja vad vet jag, kanske det hjälper. var är ni själva om nätter och kvällar, hur engagerar ni er för att hjälpa ungdommar som behöver hjälp? Nej, jag tar inte åt mig, men jag har lärt mig att allt inte ser ut som vi tror vid första ögonkastet. Gill socialtjänsten i Karlskrona.

Skrivet av 194.68.104.17 den 06 oktober, 2007 kl. 23:00 #

Jag håller med - det är väldigt svårt (för att inte säga omöjligt) att känna någon synpati med de skjutna ungdomarna. De har verkligen sig själva att skylla! De man tycker synd om är ju den trakasserade familjen. På vilket annat sätt hade man (lagligt) kunnat lösa deras problem? Uppenbarligen har polisen inte gjort något - de bär verkligen ansvaret för detta.

Skrivet av Lasse den 06 oktober, 2007 kl. 23:02 #

Håller helt med dig. Det har antagligen varit fruktansvärt för sonen om pappan är så desperat att han plockar fram hagelgeväret. De där skitungarna kom knappast dit mitt i natten för att be om ursäkt. Nu fick de mer än vad de klarade av och jag tycker inte ett dugg synd om dem. Känner däremot med familjen och speciellt med pappan.

Skrivet av Fenris den 06 oktober, 2007 kl. 23:45 #

@Gill, Nej, det är säkert så att du vet mer än oss. Visst är det alltid så att saker inte är som de verkar. Men, kom inte och säg att man inte själv väljer att ta sina mopeder och åka hem till en person mitt i natten. Nej, polisstat är det nog inte många som vill ha, men de flesta vill ha lugn och ro i sina hem. Och det är faktiskt polisen uppgift att skydda medborgarna. Man skall inte behöva acceptera att bli trakasserad.

Skrivet av Jonas den 07 oktober, 2007 kl. 00:58 #

Ett gäng ligister som innan den tragiska dagen ej fått smaka på svidande kritik och motstånd från eget samvete, familj, skola och samhälle. Tragisk händelse, men mina sympatier går inte till de skjutna utan till den trakasserade familjen. Herregud vad lätt det skulle ha varit för de finniga ungdomarna att sluppit blivit skjutna. Istället och åka runt på sina fulmopeder och förstöra andra människors liv och leverne stanna hemma och lira fotboll eller datorspel.

Skrivet av Markus den 07 oktober, 2007 kl. 01:07 #

Jag minns, fast det var länge sedan, om en tjuv som gjort inbrott i en villa. När han skulle därifrån halkade han på is på trappan och bröt benet. Husägaren, den bestulne, dömdes skadeståndsklydig för benbrottet. Juridik saknar ofta logik.

Skrivet av Lars den 07 oktober, 2007 kl. 01:29 #

Gill; har inte socialtjänsten tystnadsplikt? Varför sitter en sådan person som du, är du verkligen tjänsteman, och gör antydningar på en blogg. Ring någon tidning och läck informationen så alla som tycker och tänker får veta det du låtsas veta, eller vet. Sedan när ligger ansvaret på oss enskilda medborgare i ärenden som detta? Varför ska de som kommenterar här på bloggen vara ute och titta till andras barn ute skogarna? Inte underligt att sociala myndigheter fungerar så dåligt som de gör med den mentaliteten som du besitter.

Skrivet av Vaileth den 07 oktober, 2007 kl. 01:33 #

Ett tydligt budskap till alla som funderar på att trakassera sina medmänniskor! Beklagligt att han bara hade två skott i vapnet när han nu ändå var igång. När samhället inte har tid att engagera sig har den enskilda en självklar rätt att fösrvara sig.

Skrivet av Seftan den 07 oktober, 2007 kl. 09:58 #

Det är extremt att skjuta en tonåring som straff för gasande mopeder. Samtidigt hoppas jag att det skedda sänder en signal till svenska ungdomar som fördriver sin tid med liknande skit och kickar på maktkänslor som inte samhället växlar ut något positivt från: Passa er jävligt noga nästa gång, detta kan hända er också, mobbardrägg.

Skrivet av Tobbe den 07 oktober, 2007 kl. 13:15 #

"flummiga socialkärringar" - jag ler lite åt det och undrar hur du törs? Tänk om någon FI-are läser det!! Det jobbar män där också.. F.ö. tycker jag att kommentarerna är väl hätska. Ingen vinner på att någon skjuts till döds. Mannen som sköt, mår säkert jättedåligt som det är. Polismyndigheten bör nu ha fått en tanke- ställare - pojkstreck är inte ofarliga och acceptabla alltid.

Skrivet av Margaretha den 07 oktober, 2007 kl. 14:27 #

@margaretha, Nej, det är kanske lite väl hårt. Men, jag är faktiskt lite trött på detta daltande, man skall behandla alla som bråkar med sin omgivning som offer. Nu senast ver det synd om Tony Olsson som kallblodigt mördade två poliser och inte fick hha kroppskontakt med besökare. Visst är det så att det jobbar män på socialen också, jag valde bara ut en lite del. Det finns såklart flummiga socialgubbar. Visst är det så att det ingen vinner på att en 15-åring skjuts ihjäl, men när situationen gått så här långt och ingen hjälpt den utsatta familjen så kan jag förstår vilken desperation mannen hade under lördagsnatten.

Skrivet av jonas den 07 oktober, 2007 kl. 14:38 #

"Han som alltid var så snäll"... (om femtonåringen). Visst, Hitler hade nog dagar även han då han var så fin och beskedlig. I institutionen Sverige har vi inte längre rätt att ge igen för gammal mögelost. Kanske en bra idé. Men vad händer då samhället inte agerar i tid och allt eskalerar? Hoppas att tingsrätten sätter mannen fri.

Skrivet av Markus den 07 oktober, 2007 kl. 15:13 #

Att det skulle bara vara 15-åringar som håller på att trakassera? Jag har ett ex.: 60-årig kvinna med sina kompisar, ca 40-50-åringar, alla svenskar. Jag har "sjutit" med kameran när hon kom till min gård och har gjort anmälningar till polisen men ingenting görs. Rådet jag fick från polisen var: flytta eller acceptera.

Skrivet av Oj, oj den 07 oktober, 2007 kl. 18:05 #

vaileth vilken information har jag läckt? Jag undrar bara hur "alla" i olika delar av landet kan ha "vetskap" om hur föräldrarna är till pojkarna. generellt finns det alltid mer än det som syns på ytan. Jag har inte mer kunskap än någon annan här, i det här fallet. Jag uttalar mig generellt. Jag är glad att jag inte träffar på fler lika fördomsfulla och insiktslösa människor som ni, som skrivit kommentarer här. Vi kan tycka vad vi vill. Men lite vanlig medmänsklighet skulle inte skada. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör, när vuxna personer hejar på att våld ska förgöras med våld. För min del ser jag bara förlorare i den här tragedin. Ingen av oss vet hur ärendet har hanterats innan. varken av polis eller andra vuxna. Barn och ungdommar behöver bra förebilder och om det är som det antyds, med "värdelösa" föräldrar, behövs det andra goda förebilder. Alla vuxna har ett vuxenansvar inför våra barn och ungdommar./ gill

Skrivet av 213.67.234.180 den 07 oktober, 2007 kl. 19:34 #

De kom ju inte i ärligt syfte, då är man inte beväpnade med basebollträn. Så vad hade hänt om inte mannen skjutit? Hade familjen levt idag? Faktiskt! Jag hade också skjutit i det läget. Sen undrar man ju var grabbarnas föräldrar höll hus??

Skrivet av godtimes den 07 oktober, 2007 kl. 19:53 #

@Oj, Oj, Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns vuxna människor som trakasserar sin omgivning. Det är lika beklagligt att du inte heller får hjälp av polisen. @Gill, Du undrar hur vi kan ha synpunkter till hur föräldrarna är? Jag vet ingen i min omgivning som låter sina barn hålla på att trackasera folk. Visst lite småbus kanske, men att dra på sig flera polisanmälningar. För övrigt delar jag helt godtimes antagande om att fredagsgroggen var viktigare. Klart vi vet hur polisen hanterat detta ärende, der har inte gjort någonting. Ja, vi förespråkar att våld skall mötas med våld. Blir man attackerad måste man få försvara sig och sin familj. Om det skulla vara bra, nej det är det inte, men då polisen inte kan ställa upp och hjälpa människor att känna sig trygga i sina egna hem måste man förstå att folk tar till drastiska lösningar.

Skrivet av Jonas den 07 oktober, 2007 kl. 20:28 #

Margaretha. Det hade varit hätskt att uppmuntra andra att skjuta ligist-mopedister. Det gör inte jag. Men det är inte hätskt att hoppas på ett uppvaknande hos så många som möjligt av de slappa och andefattiga ungdomar som inte kan ta bättre saker för sig än att plåga sådana som de inte tror kan försvara sig. Två av dem står nu på varsin sida av gränsen som skiljer döda och levande. Den levande av dem är allvarligt skadad. Båda hade fel om sitt offers motståndskraft. Naturligtvis är den misstänkte en bruten man nu. Men han var farligare än hans förståndshandikappade sons plågoandar trodde. Låt det bli en läxa för andras plågoandar. De kanske inte är så trygga som de tror, EU-mopeder och arrogans till trots.

Skrivet av Tobbe den 07 oktober, 2007 kl. 20:53 #

Funderar på att skicka ett fång rosor till fadern som fått nog och gjorde det enda rätta! Rätt åt det förbannade packet! Nu ska det såklart mjäkas och vara så synd om dom stackars ungdomarna, fuck the fuckers! Tycker så jävla synd om den drabbade familjefadern och hans familj, skänker inte en tanke åt de vars barn blev ihjälskjutna eller de som dog!

Skrivet av David den 07 oktober, 2007 kl. 21:08 #

Gill, jag lever hellre i en polisstat än i en skurkstat, där man är helt utlämnad åt ligister. Antingen försvarar polisen mig el så bör man få göra det själv som i USA. Mitt hem är min borg, ingen ska få trakassera mig el min familj där. Killarna hade ett val, de behövde inte åka dit mitt i natten. Föräldrarna hade också ett val, de kunde ha hindrat sina söner från att åka ut med moped i natten.

Skrivet av Maj den 08 oktober, 2007 kl. 03:16 #

Jag håller med dig fullt ut, jag skulle läsa juridik på 4½ år, men just nu vill jag bara spotta på den svenska lagboken, jag skäms för att bo i sverige. jävla snorungar kan skylla sig själva, men jag tycker det är mest skrämmande att föräldrarna inte fattar att barn kan inte skaffa barn. kan bara säga fy fan vad jag är trött på detta daltande....och du tanten på socialförvaltningen, ni suger och det jobb ni gör är skrämmande. att ni står ut med er själva !

Skrivet av Anders den 11 oktober, 2007 kl. 19:23 #

Föräldrarna har inte misslyckats med att uppfostra sonon.Ni vet ju ingenting. Media har alltid fel. Familjen har inte trakaserats i flera år. I grund och botten är det socialen och polisens fel . SKÄRPNING SVERIGE !

Skrivet av evaehlinja den 07 november, 2007 kl. 14:58 #

evaehlinja, nej klart föräldrarna inte är ansvarig för hur deras barn uppfostrats. Klart man kan skylla på någon annan... Men, visst är det skärpning som krävs! Och jag vet vem som skall börja!

Skrivet av jonas den 07 november, 2007 kl. 18:10 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten