« maj 2012
tiontofr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
   
       
Idag

Sidvisningar idag: 107


RSS
Civil olydnad, inget annat
6 november kl. 18:28

De senaste dagarnas stora nyhet nyhet har varit att moderater använt sig av svart städhjälp, media slår på stora trumman, oppositionen förfasas.

Två av syndabockarna skall tydligen vara det moderata paret Cederschiölds, som haft svart städhjälp, vänsterfolket är upprörda. Men, eftersom moderater är för hushållsnära tjänster, varför skall man bli upprörd. Det borde rimligtvis vara så att det skulle vara betydligt värre om det var vänsterfolket som haft svart arbetskraft?

Det ligger väl lite i den moderata naturen att man inte vill betala skatt, och om man nu ser vilka inkomster som det moderata paret haft så kan man nog räkna ut att de betalar en ansenlig summa i skatt redan.

På samtliga tidningar ovan kunde kan man själv svara på frågan om man anlitat svart arbetskraft, inget vetenskapligt, men ändå svarar 67% ja på svd.

Samtidigt så går vänsterpartister och miljöpartister ofta ut och förespråkar civil olydnad, man skall protestera mot kärnkraftverk, mot avvisningar etc. När Gustaf Fridolin sitter och pratar om civil olydnad, så sitter massmedia som små hundar och tittar storögd på och blir imponerade av engagemanget. Vad är egentligen skillnanden?

Man, är emot en sak, sedan protesterar man. Moderaterna gör det genom att inte betala.

"Det är pinsamt och upprörande", svd.se
"- Det är pinsamt eftersom det är så uppenbart att det är vanligt att man struntar i att betala skatt. Jag tror att det förekommer inom alla partier men det här visar att det är oerhört mycket vanligare bland moderater."

Vänsterpartisten Kalle Larsson är upprörd och försöker samla poäng, han fortsätter genom att kräva kommission:

Jag vet vilken kommission jag skulle vilja se vänsterpartiet vara med i, den som utreder vpk:s samröre med Sovjetunionen.

T.o.m. Mona Sahlin, vill vara med och uttala sig, men hon är lite mer dämpad i kritiken:
"...är det en kultur inom moderaterna vi bevittnar, ett beteende inom en samhällsgrupp som ogillar skatter och därför tar sig friheter att bryta mot reglerna?" (från DN)

Som om Mona Sahlin är fri från synd, var det inte hon som hade problem med vem som skulle betela hennes chocklad?

Det kan ändå inte komma som en överraskning att det förekommer svartjobb, åk runt i ett villakvarter och fråga hur många som haft hjälp med trädgården eller måla om. Skillnaden är att moderaterna är öppna med det just nu, skulle inte tro att man skulle få så mycket annorlunda svar om man frågade den socialdemokratiska riksdagsgruppen.

Problemet är inte att det används svart arbetskraft, problemet är att det är för dyrt att få hjälp med hushållsnära tjänster.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

Postat i: politik  Permalink   Kommentarer [10]  
 
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/tredje_halmstad/entry/inget_att_uppr%C3%B6ras_%C3%B6ver
Kommentarer:

Du detta är ett intressant inlägg. Jag tycker inte om vad som hänt, och att de "skyldiga" inte sagt det tidigare, utan nu satt Reinfeldt i en dålig situation. Jag har hela tiden undrat var gräver man inte fram alla partiers svartjobbsbetalningar, eller är man då rädd at svenska folket då ska hänga med på listan rejält. Din tanke om civil olydnad har jag dock inte tänkt på tidigare. Margaretha

Skrivet av Margaretha Almqvist den 06 november, 2007 kl. 18:43 #

Du bör nog kanske tänka igenom det där med civil olydnad ett varv till. En av grunderna för civil olydnad är att man står för sina handlingar och är beredd att ta sitt straff. Att strunta i lagen i lönndom, och försöka komma undan med det är inte civil olydnad. Det är en handling som endast syftar till egen vinning, inte att försöka förändra de lagar som finns.

Skrivet av Patrik K den 06 november, 2007 kl. 19:17 #

ja, det är väl det som de gör? De erkänner hela högen och står för att de betalat svart.

Skrivet av jonas den 06 november, 2007 kl. 19:27 #

"Civil olydnad", det låter som en bra förklaring, kan man få nedsatt straff om man använder det som förklaring? T ex när man rånar värdetransporter? Man kan ju t ex tycka att bankernas räntegap är lite väl högt.

Skrivet av Kurt den 06 november, 2007 kl. 19:36 #

Jag tycker att det är en win win situation. Jag vinner på svart arbetskraft för det blir billigare för mig, arbetskraften vinner på det för han får mer pengar i fickan på en gång. Det borde vara ett värre brott att slösa bort skattepengar som bla landstinget roar sig med i sin inkompetens att driva sitt GVD projekt tex. eller andra resursslösande åtgärder. Men jag tror nog landstinget toppar ligan av slösare.

Skrivet av Elliotta den 06 november, 2007 kl. 19:43 #

Om de verkar genom civil olydnad så bör de göra det öppet och betala straffskatten som därav följer. Vid civil olydnad bryter man mot lagen öppet och tar de straff och konsekvenser som följer utan gnäll. Att smita från skatten är inte civil olydnad.

Skrivet av Nils den 06 november, 2007 kl. 19:45 #

"ja, det är väl det som de gör? De erkänner hela högen och står för att de betalat svart." Nej, de erkänner under galgen. Efter att ha agerat olagligt under lång tid för egen vinnings skull. Som Nils sa, för att det ska kunna betraktas som civil olydnad måste man bryta mot lagen öppet och vara beredd på att ta sitt straff. Det här är bara ideologi och girighet. Man talar vitt och brett om att klämma åt fuskare när det gäller arbetslösa och sjuka, men är det moderater med miljoninkomster är det visst inte lika noga.

Skrivet av Patrik K den 06 november, 2007 kl. 20:46 #

Då tycker du att vi bör slopa karensdagarna också då? Och att a-kassor också ska vara generösa? Kul och talande annars att du tycker att stadskassans pengar ska gå just till att finansiera överklassens tjänstefolk. Maria

Skrivet av 130.243.183.224 den 06 november, 2007 kl. 23:05 #

Det är ingen som tror att den dåliga viljan till att betala skatt har att göra med att man kännser att man inte får valuta för pengarna? Hur skulle ni själva reagera i följande situataion: Ni behöver gräva upp avloppet på huset, det kommer en lastbil med grävskopa, sedan kan man välja att betala 1.500 mot kvitto eller 1.000 kronor svart? Betalar du 1.500 försvinner 300 kronor för först i moms, sedan skall arbetsgivaravgifter&sociala avgivter betalas, källskatt etc, han som gör jobbet skall vara glad om han för en hundralapp. Är det ingen som funderar på vart pengarna tar vägen?

Skrivet av jonas den 07 november, 2007 kl. 07:20 #

Det är ändå till sist skattad politikerlön som betalat en svartjobbare så nån stans på pengens resa har det passerat ett skattekontor...sen är det moms på materialet också...om man ska vara noga så är alla pengar skattade någonstans...

Skrivet av Elliotta den 07 november, 2007 kl. 10:59 #

Skriv en kommentar:

Namn:
E-post:
URL:

Din kommentar:

HTML Syntax: INTE tillåten