Har det blivit radikalt att vara konventionell?
Björne och jag anklagade Ragge för att vara en typisk Medelsvensson men Ragge hade svar på tal. Han problematiserade begreppet Medelsvensson och ställde oss frågan om vem det är som i dag är konventionell:
I dag när alla vill vara egna, speciella och ha en alldeles unik personlighet kan man fråga sig vad som därmed hänt med gamla hederliga Medelsvenssons.
Har det månne blivit radikalt att vara konventionell?
Är två barn, villa, vovve och Volvo samt en fritid fylld av att någon gång gå och titta på fotboll eller ishockey, en stor andel tv-tittande och ett ständigt barnskjutsande hit och dit, ett radikalt sätt att leva?
Medelsvensson borde ju kunna ockupera hus, röka brass, gå klädd i batikkläder, bo i kollektiv, ha multipla sexpartners och fria förhållanden, lyssna på alternativmusik, käka groddar, sy sina egna kläder, vara vegan, lyssna på valsång, tro på astrologi och flumma ut som en liten enhörning på LSD, ty det verkar ju alla andra göra.
Har det månne blivit konventionellt att vara radikal?
Postat i: Nutidsanalys Permalink Kommentarer [38]
29 januari
kl. 02:02
En intressant fråga dök upp när jag var ute och drack alldeles för många öl tillsammans med polarna Ragge och Björne. Nu när vi alla i kompisgänget är mer eller mindre medelålders, till och med unge herr Björne, 34, tycks vi också ha blivit mer eller mindre konventionella. Ingenting konstigt med det kan tyckas eftersom ungdomens desperata frigörelse borde vara över för oss medelålders herrar och vi snarare borde söka likhet, gemenskap och trygghet än egenhet, särart och spänning, ty så tycks nämligen människan alltid ha gjort då hon trätt in i medelåldern. Björne och jag anklagade Ragge för att vara en typisk Medelsvensson men Ragge hade svar på tal. Han problematiserade begreppet Medelsvensson och ställde oss frågan om vem det är som i dag är konventionell:
I dag när alla vill vara egna, speciella och ha en alldeles unik personlighet kan man fråga sig vad som därmed hänt med gamla hederliga Medelsvenssons.
Har det månne blivit radikalt att vara konventionell?
Är två barn, villa, vovve och Volvo samt en fritid fylld av att någon gång gå och titta på fotboll eller ishockey, en stor andel tv-tittande och ett ständigt barnskjutsande hit och dit, ett radikalt sätt att leva?
Medelsvensson borde ju kunna ockupera hus, röka brass, gå klädd i batikkläder, bo i kollektiv, ha multipla sexpartners och fria förhållanden, lyssna på alternativmusik, käka groddar, sy sina egna kläder, vara vegan, lyssna på valsång, tro på astrologi och flumma ut som en liten enhörning på LSD, ty det verkar ju alla andra göra.
Har det månne blivit konventionellt att vara radikal?
Postat i: Nutidsanalys Permalink Kommentarer [38]
Trackback URL: http://blogg.passagen.se/wandus/entry/har_det_blivit_radikalt_att
Skriv en kommentar:





Jag käkar groddar - i övrigt inget på din lista. Frågan om vad som är konventionellt idag är verkligen inte så lätt. Jag måste ha tappat kontakten med samhället för jag vet inte vad som är konventionellt .... titta på lets dance ?
Skrivet av liberum-weto den 29 januari, 2009 kl. 02:19 #
Jag ockuperar mitt hus, röker cigarr, går klädd i pyjamas, har kollektivavtal med min hyresgäst som för övrigt är min ex-fru, har multipla onaniupplevelser och fria förhållanden (fria från sex), lyssnar alternativt på musik, käkar gärna kohjärna, är lchf, lyssnar på valkampanjer, tror på jordens undergång.. och flummar ut som en liten enstöring efter ett glas vin,
Skrivet av Goran van Den Buske den 29 januari, 2009 kl. 02:58 #
Goran: Du är rätt konventionell med andra ord.
Skrivet av liberum-weto den 29 januari, 2009 kl. 03:03 #
Det är nog konventionellt att försöka vara "wild and crazy" - men misslyckas. Villa, Volvo, vovve och småbarn - kan aldrig bli radikalt.
Goran: Jag förstår att du har svårt att komma över frugan om hon bor hos dig. Bor du också kvar i samma fastighet eller har du bara kvar ägandet? (Nyfiken)
Skrivet av kattlådan den 29 januari, 2009 kl. 09:26 #
Trots allt som media (kanske framför allt kvällspress och TV) vill få oss och tro så är det ändå en överväldigande majoritet av svenskarna som längtar efter eller lever som just de konventionella medelsvenssons som Ragge blev anklagad för ovan. Det är iaf min uppfattning om jag gör en snabbgallup (i huvudet) över mina vänner och bekanta. Skillnaden är kanske att man blir medelsvensson senare och senare i livet möjligen. När tom Lingen blivit det så tycker jag att det är det slutgiltiga beviset på min tes ;)
Skrivet av Kunonissen den 29 januari, 2009 kl. 13:15 #
Kunonissen: Du har övertygat mig genom din Lingargumentation.
Nästan alla drömmer fortfarande om villa, vovve och Volvo eller åtminstone något i den stilen. Om jag tar mig själv som exempel har jag ingen som helst lust att bo i villa (det leder bara till en massa underhållsarbete), skaffa hund (jag har aldrig varit speciellt förtjust i hundar och de kräver en massa uppmärksamhet) eller skaffa mig en Volvo eller annan bil (kollektivtrafiken duger för mig). Fru och barn samt en ordnad ekonomi och en trygg vardagslunk utan omvälvande överraskningar skulle jag däremot inte ha någonting emot.
Skrivet av Medelwandus den 29 januari, 2009 kl. 14:07 #
Goran: Du är en ganska konventionell radikal trots allt.
Skrivet av Medelwandus den 29 januari, 2009 kl. 14:08 #
När du sedan sitter där med hustrun och alla blöjkrävande, mjölkdrickande barn då inser du att Volvon är ett nödvändigt ont.
Håller med dig om jycken!
Skrivet av Kattlådan den 29 januari, 2009 kl. 14:10 #
liberum-weto: Näääeeeaaaaaj! Jag tänker inte titta på Let's Dance. Jag avskyr dans och jag avskyr dokusåpor, så en dokusåpa om dans är troligen ingenting för mig.
Skrivet av Danshatare Wandus den 29 januari, 2009 kl. 14:10 #
Kattlådan: Vilken insikt! Att försöka vara lite lagom "wild and crazy" men fastna i en villa i förorten tillsammans med två vanartiga ungar, en skelögd jycke och ett gammalt Volvoök samt en fru som spår i kaffesump, är nog, trots allt, så mycket Medelsvenssonliv som det över huvud taget kan vara.
Skrivet av Not so wild but very crazy Wandus den 29 januari, 2009 kl. 14:15 #
Kan det inte tänkas att frun i huset håller sig med bil?
Skrivet av Jämställde Wandus den 29 januari, 2009 kl. 14:17 #
Kattlådan: Kan det inte tänkas att frun i huset håller sig med bil?
Skrivet av Jämställde Wandus den 29 januari, 2009 kl. 14:18 #
Hej Wandus!
Märkligt när jag jom in till dej så var sidan vit
sånär som kommentarerna,men det är väl inte färdiga än med bloggarna
Njae jag tror inte det är danssjuka
fast man skulle kunna tro det om det
inte fanns en sjukdom som hette så
För nog verkar det sjukt!!
Jag önskar dej en fin Torsdag.
Ha det bäst.
Skrivet av agath den 29 januari, 2009 kl. 15:05 #
Wandus!
Uschanamej."13"
Jag avskyr när jag hanbar på tretton,
Så nu kan jag gå härifrån med tryggt
samvete*fniss*
Skrivet av agath den 29 januari, 2009 kl. 15:08 #
Titta på mig! :D
Jag tycker om grodlår, sniglar, råbiff och bläckfisk. Däremot har jag aldrig ätit testiklar.
och vet inte hur det kan tänkas smaka. Det gör mig ont att aldrig få veta det. Det är väl det senaste i "chockmatväg" idag? Tror inte maträtter räknas för att vara "kontroversiell".
Jo kanske:
Vi reser mycket, så idag vem är svensson i det fallet. Det fanns en tid då skandinaviska restauranger hade en blomstingstid i Spanien ... där åt svensson som saknade mammas köttbullar varenda dag. Det tycker jag är kontroversiellt om det nu råkar vara så fortfarande.
Att vilja känna sig trygg i sin egen tillvaro
är det kontroversiellt? Att vilja skilja sig från mängden behöver inte heller vara kontroversiellt. Det beror ju på hur långt man är villig att gå för att vara exceptionell. Egentligen är det bara tonåringar som har "råd" att vara det :D
Skrivet av ginger06 den 29 januari, 2009 kl. 17:10 #
Konventionell... var ordet oops! Läste för fort.
Nåja, jag bjuder på den missibloggen.
"Att vilja känna sig trygg i sin egen tillvaro..."
Sedan får vi förståss skylla oss själva om vi går miste om något vi kanske tyckt om. En liten chanstagning som somliga vill undvika och ångra senare? Att följa konvenansen ger säkert fler vänner än fiender, har jag en känsla av.
Skrivet av ginger06 den 29 januari, 2009 kl. 17:16 #
Jag läste inte alls. Jag bara chansade..
Kattlådan: Enda möjligheten för mej att "komma över" mitt ex är att flytta upp på råvinden, bland bjälkar o isolering. Hon bor på andra våningen, men är sällan där. Jag måste ha bloggat om det, eller?
Jag tror på månggifte: då kan man verkligen skilja sig fråm mängden.. I dubbel bemärkelse!
Skrivet av Goran van Den Buske den 29 januari, 2009 kl. 18:33 #
Goran: Jag tror på månggifte... Den kommentaren höll Blandaren-klass. lol :)
Skrivet av Storskrattande Wandus den 29 januari, 2009 kl. 19:43 #
ginger06: Hur att vara kontroversiell är också något jag kan tänka mig att reda ut i något blogginlägg. Då kan du återanvända dina kommentarer. :)
Skrivet av Konventionella Wandus den 29 januari, 2009 kl. 19:45 #
Den tanken slog mig också.
Skrivet av ginger06 den 29 januari, 2009 kl. 20:59 #
Det är tryggt att vara konventionell i det mesta...därför har jag de flesta attributen som behövs;O)...men i mina åsikter kan jag streta emot lite..
Skrivet av Anne-Sofie den 29 januari, 2009 kl. 23:33 #
Anne-Sofie: Det var ett klokt konstaterande.
Skrivet av Wandus den 29 januari, 2009 kl. 23:39 #
Wandus: Hört talas om giftorättsgods? Allt hennes är ditt. Ergo - din bil (iallafall halva - trunken kanske).
Goran: Aldrig funderat på att klippa den där navelsträngen?
Skrivet av Kattlådan - hård, gift och hjärtlös den 30 januari, 2009 kl. 00:24 #
Jag har en Volvo ;-)
Och jag tar gärna hand om underhåll på hus...
Skrivet av maria den 30 januari, 2009 kl. 07:56 #
Såg att Egon hade dissat dig på sin blogg, på ungeför samma sätt som han dissade mig.
Blev därför lite nyfiken på vad du är för en typ, och tittade in.
Som vanligt så verkar ju Egon ha missuppfattat dig totalt, i och med att du tycks vara en trevlig prick.
Fortsätt så!
//Weilyn, svammlar
Skrivet av Weilyn den 30 januari, 2009 kl. 14:46 #
Såg att Egon hade dissat dig på sin blogg, på ungeför samma sätt som han dissade mig.
Blev därför lite nyfiken på vad du är för en typ, och tittade in.
Som vanligt så verkar ju Egon ha missuppfattat dig totalt, i och med att du tycks vara en trevlig prick.
Fortsätt så!
//Weilyn, svammlar
Skrivet av Weilyn den 30 januari, 2009 kl. 14:47 #
Jaha, där blev det dubbelpost.
Ber om ursäkt för det...
//Weilyn, skamsen
Skrivet av Weilyn den 30 januari, 2009 kl. 14:48 #
Weilyn: Har inte Egonbloggen bytt namn till Hans O-bloggen? Hur som helst den som står bakom den bloggen vill ju gärna utge sig för att vara en xenofob koleriker och det lyckas han ju bra med. I övrigt tycker jag att den bloggen ska förbigås med största mökliga tystnad. Jag har ingen lust att ge intoleranta rasister och kvinnoförtryckare något stöd (även om bloggen kanske är ett misslyckat skämt).
Skrivet av Wandus den 30 januari, 2009 kl. 15:11 #
maria: Jag har kommit fram till den slutsatsen att om vi någonsin kom i närheten av varandra skulle världen riskera att gå under, på så vis som den påstås kunna göra om materia och antimateria råkar hamna på samma kalas. ;)
Skrivet av Wandus den 30 januari, 2009 kl. 16:30 #
Aj, aj, är det så det ligger till med gamle Egon.
Eller finns det fler "egons"? Det kan det ju göra
även om ...
Skrivet av ginger06 den 30 januari, 2009 kl. 20:55 #
ginger06: Egonbloggen var tydligen en typ av "skämtblogg" men ingen tycks ha förstått skämtet. Intolerans är helt enkelt inte roligt.
Skrivet av Wandus den 30 januari, 2009 kl. 21:08 #
Wandus: Är du inte lite intolerant nu? Funderar på att skriva ett inlägg om Etnocentrism.
Skrivet av liberum-weto den 30 januari, 2009 kl. 23:24 #
liberum-weto: Nej, jag tycker inte att det är intolerant att inte skratta åt främlingsfientlighet och homohets. Etnocentrismen är ett spännande ämne som du absolut borde blogga om.
Skrivet av Wandus den 30 januari, 2009 kl. 23:48 #
Vad menar du med homohets - jag ser minst två tolkningar. Dessutom detta med främlingsfientlighet - på tiden med drag under galoscherna - kom en finska in i kommunalpolitiken. Hon var invandrarfientlig. Jag kunde till slut inte låta bli att fråga eftersom hon var invandrare och min fru också invandrare. Nej - invandrare var bara de som från utanför Europa i hennes definition. Hon fick ju omskola sig senare och bli hemslöjdslärare och nu till slut lärare i invandrarsvenska!! Nu har hon upptäckt hur trevliga tjejer och kvinnor från Irak, Pakistan osv kan vara.
Skrivet av liberum-weto den 31 januari, 2009 kl. 00:08 #
liberum-weto: Jag tror att du vet vad som menas med hets och med homohets menade jag det specifika hetsandet mot homosexuella. När det gällde Egonbloggen så hetsade ju "skämtarna" bakom den visserligen inte bara mot homosexuella utan mot alla som inte var som Egonfiguren, dvs kvinnor, muslimer, invandrare, ateister, transvestiter, naturister... you name it. Egonbloggen var i mina ögon ett ytterst dåligt och osmakligt skämt.
Skrivet av Wandus den 31 januari, 2009 kl. 00:16 #
Där håller jag med Wandus. Man skall nog inte ge "egon" för mycket uppmärksamhet. Till slut börjar alla att tycka som han eftersom han uttrycker sig väl och ofta vinner debatterna. Han kör också med tricket att han ömsom smickrar och hata. Han tar fram det onda i oss.
Skrivet av Goran van Den Buske den 01 februari, 2009 kl. 17:58 #
Egon/Hans O vinna en debatt? Hur?
Skrivet av Sinatra den 01 februari, 2009 kl. 18:36 #
Sinatra: Trevligt att se din signatur i kommentarsfältet igen.
Skrivet av Wandus den 09 februari, 2009 kl. 10:32 #